Awardinzending 212F

Awards voor 212 Fahrenheit

Vooropgesteld: slecht werk wint geen prijzen. Hoe goed de inzending ook is. Maar: goed werk verdient een optimale presentatie. Voor 212 Fahrenheit mochten wij die verzorgen. Zij wonnen drie internationale awards voor een prachtig project: de boekenkast in de Synagoge van Appingedam. We vertellen graag over het maken van een goede awardinzending.

Dit is waarom je wil winnen

Winnen werkt. Het klinkt heel plat en dat is het misschien ook gewoon wel, maar het binnenslepen van een prijs werkt. Je naam valt in andere netwerken dan de geijkte, er komt vaak veel publiciteit los en het is natuurlijk gewoon mooie erkenning voor je werk. Voor Paul en Albert was dit reden om in te zetten op (internationale) designawards. Al voelde het ook wel wat dubbel: het is vaak niet zo dat je zomaar een prijs wint of actief wordt uitgenodigd om mee te doen omdat de organisatie zo’n fan van je is. Je zult toch echt zelf werk moeten inzenden. Zelf de vinger opsteken en roepen: wij zijn de beste! En dat laten zien. Dus even over de gēne heen en doen. Want het werkt.

Waarom awardinzendingen lastig zijn

Om meerdere redenen. Allereerst zijn er veel wedstrijden: dus welke is het meest geschikt om aan mee te doen? Die selectie aan de poort is belangrijk, want het meedoen kost vaak geld. En vaak een uitdaging. Ook omdat elke prijs weer nieuwe selectiecriteria kent. 212F had een lijstje met waar ze aan mee wilden doen, wij checkten de beste categorieën en de selectiecriteria.

Dan: een goede inzending maken kost tijd. Het aanmelden bij de website, het uitzoeken hoe je moet inzenden, welk materiaal er bijgevoegd kan worden en wat ze precies vragen: onderschat het niet. Elke award houdt er weer een eigen systeem op na en deze zijn niet allemaal zo “van nu” als je zou verwachten. Soms is het een good old Word document met honderd vragen, soms mag je maar vijftig woorden gebruiken om je werk te verkopen. Dan weer moet het in het Engels, dan weer in het Nederlands. Een standaard tekst? Vergeet het maar. Elke awardinzending is maatwerk.

En in dat maatwerk zit het: als je maar vijftig woorden hebt, wat licht je dan uit? Hoe kom je zo snel mogelijk tot de kern? Hoe zorg je dat de jury met aandacht leest en blijft lezen, ook het zorgvuldig ingevulde Word document van meer dan duizend woorden? Precies: door een goed verhaal te vertellen. Ze zien je niet, je bent niet fysiek aanwezig, je kunt je passie en bevlogenheid niet face-to-face overbrengen. Het zijn die paar woorden en de foto’s of ander eindproduct die het moeten doen.

Naast het goede verhaal is beeld of een andere vorm van visuele presentatie ook erg belangrijk. Paul en Albert hadden heel mooi fotomateriaal, dat heeft zeker weten bijgedragen aan het winnen van de awards.

Alweer een award

We hadden er eigenlijk niet op gerekend dat de awardinzendingen zo goed zouden uitpakken. Toen Paul en Albert de European Design Award wonnen, vonden we dat al een heel mooie prestatie. Maar er volgden nog twee gerenommeerde prijzen. Met alle mooie consequenties van dien. Want winnen werkt.

Zoals gezegd: slecht werk wint niks, hoe mooi de verpakking ook. En 212F had heel erg mooi werk. Door dit teamwork is dat mooie werk ook beloond.

Een paar tips voor het maken van een goede awardinzending

Overweeg je ook in te zenden voor awards? Dan een paar tips:

Eerst denken, dan doen: lees goed de voorwaarden van de awardinzending. Met name als het om de kosten gaat. Soms komen er extra kosten bij op het moment dat je wint. Een domper op de feestvreugde als je dat niet van te voren weet. Bedenk sowieso dat bijna elke inzending een fee vraagt. Vergeet ook niet de opdrachtgever te informeren of, netter: om toestemming te vragen. Bij inzendingen worden vaak naar alle credits gevraagd, vraag dus iedereen die heeft bijgedragen of dat ok is.

Bekijk het aanmeldproces: breng ruim op tijd in kaart welke informatie er wordt gevraagd en hoe je die aan moet leveren. Dit scheelt stress op het laatste moment omdat je beeldmateriaal net niet in het goede videoformaat hebt of je foto’s te groot of te klein zijn. Soms wordt er ook gevraagd fysiek iets op te sturen. Weten is weten :).

Maak echt een goed verhaal: het is preken voor eigen parochie, ik weet het. Maar ik noem het toch: zorg dat je echt een goed verhaal vertelt, ook (juist!!) als je maar vijftig woorden mag gebruiken. Neem daar je tijd voor, denk niet: doen we wel even, zo’n awardinzending. Schaaf, verwijder, voeg toe en begin weer opnieuw. Laat iemand anders meelezen, het liefst iemand die niks van het project weet en toets of jouw boodschap over komt. Je hebt maar één kans in een stapel van een boel deelnemers. Dit komt dus heel precies.

Meer weten? Je mag altijd bellen, we helpen je graag.